Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Pierwsze pociągi na estakadach w Krakowie

Transport
28 czerwca 2019
Przeniesienie ruchu na nowy tor na estakadach, z toru na nasypie kolejowym będzie skomplikowaną operacją. Konieczna będzie zmiana w organizacji ruchu między Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem. 2 lipca od 8 do 20 pociągi nie będą kursować po wspomnianej trasie.

Pociągi pojadą nowym torem od Krakowa Głównego, przez nowe estakady i wiadukty nad ul. Kopernika, Grzegórzecką i Miodową, aż do ul. Podgórskiej. Kilkadziesiąt metrów przed mostem kolejowym składy zjadą na „stary” tor, z którego obecnie korzystają pociągi. Niecodzienna operacja połączenia torów została szczegółowo przygotowana. Zacznie się o godz. 8 i potrwa około 12 godzin. W tym czasie zbudowane, sprawdzone i odebrane będą urządzenia niezbędne do przeniesienia ruchu pociągów z jednego toru na drugi. Prace zostały tak zaplanowane, by zminimalizować zmiany dla podróżnych.

Prowadzona od ponad roku przebudowa odcinka Kraków Główny – Podłęże wchodzi w nowy etap. Pomiędzy najważniejszymi stacjami, Kraków Główny – Kraków Płaszów, docelowo w miejsce dwóch będą cztery tory kolejowe. Dwa z nich dla podróży koleją aglomeracyjną i dwa jako trasa dalekobieżna. Pasażerowie zyskają nowe i komfortowe przystanki Kraków Śródmieście i Kraków Złocień.

- podkreśla wicemarszałek Łukasz Smółka.

2 lipca zmiany w kursowaniu pociągów obejmą kilkadziesiąt połączeń. Kursy pociągów Kolei Małopolskich  SKA1 z Wieliczki  zostaną skrócone do stacji Kraków Płaszów, a pociągi z przystanku Kraków Airport dojadą tylko do stacji Kraków Główny. W mieście, pomiędzy stacjami, podróżni będą mogli korzystać z przejazdów komunikacją miejską. Przystanek Kraków Zabłocie będzie nieczynny. Pociągi SKA3 z i do Tarnowa zostaną skierowane na trasy objazdowe, co wydłuży podróż.

Pociągi Przewozów Regionalnych w kierunku Suchej Beskidzkiej i Zakopanego będą rozpoczynać i kończyć kursy na przystanku Kraków Sanktuarium. Do Krakowa Głównego podróżnych zawiozą autobusy. Pociągi relacji Rzeszów – Katowice pojadą drogą okrężną przez stację Kraków Olsza. Połączenie z Krakowem Głównym zapewnią autobusy zastępcze.

Za niektóre pociągi dalekobieżne PKP Intercity, wprowadzona zostanie zastępcza komunikacja autobusowa (m.in. „Tatry”, „Witkacy”). Część pociągów pojedzie objazdami (m.in. „Sobieski” i „Cracovia”). Będą składy, które pominą stacje Kraków Główny lub Kraków Płaszów.

Dodatkowa informacja w czasie zmiany

Pasażerów o zmianach będą informowali mobilni informatorzy na peronach oraz drużyny konduktorskie w pociągach. Będą częste zapowiedzi głosowe na stacjach i przystankach oraz komunikaty w systemie dynamicznej informacji pasażerskiej. Przewoźnicy kolejowi zapewnią wzajemne honorowanie biletów na trasach w obrębie Krakowa.

Nowa kolej w Krakowie

W ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowuje 20-kilometrowy odcinek torów.

Wartość inwestycji to w sumie przeszło 1 mld zł. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Galeria zdjęć

Autor: Biuro Prasowe UMWM