Przejdź do informacji o dostępności Przejdź do strony głównej Przeskocz do menu Przeskocz za menu Przeskocz do głównej treści Przejdź do mapy strony

Proces budowy marki Małopolska

Marka regionu, przy wykorzystaniu naturalnych, kulturowych i turystycznych atutów, buduje jego potencjał gospodarczy, innowacyjny i przedsiębiorczy. Wspiera rozwój społeczny i zmienia jakość życia jego mieszkańców na lepsze.
Właśnie z tego powodu budowa silnej marki Małopolska jest kluczowym wyzwaniem dla naszego regionu.

Województwo małopolskie uznało budowę i promocję marki Małopolska za niezwykle ważny sposób zarządzania rozwojem regionu, co znajduje odzwierciedlenie w Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2011-2020.  Strategia zakłada, że dynamiczny rozwój regionu powinien opierać się na jednolicie zidentyfikowanej marce Małopolska i będzie możliwy dzięki skutecznym działaniom w sferze marketingu regionalnego w wymiarze krajowym i zagranicznym.

Budowa silnej marki Małopolska nie jest możliwa bez ustalenia jej tożsamości. Zgodnie z wynikami badań nad tożsamością marki naszego regionu Małopolska jest szczera, przyjacielska, z wyobraźnią, wyjątkowa, uduchowiona, niezależna i wiarygodna - taki też powinien być przekaz promocyjny o regionie we wszystkich jego aspektach, od gospodarki, przez kulturę, po naukę.
Tożsamość marki stanowi podstawowy zbiór zasad dotyczących wartości marki, jej osobowości, korzyści i pozycjonowania, które stają się narzędziem koordynacji marketingu regionalnego prowadzonego przez samorząd województwa.

Województwo poświęca sporo miejsca analizom i badaniom związanym ze strategicznym marketingiem terytorialnym. Wynika z nich, że Małopolska to region, który wyróżnia się na tle innych samorządów. Kampanie wizerunkowe wykorzystują niekonwencjonalne narzędzia promocyjne, które są intrygujące i ciekawe.
Program Strategiczny Marketing Terytorialny potwierdza, że wysoka atrakcyjność turystyczna i gospodarcza naszego regionu jest wzmacniana przez szereg udanych kampanii promocyjnych.
Obecne działania promocyjne regionu konsekwentnie podporządkowane są spójnej tożsamości marki, z której wynikają konkretne zalecenia w obszarze komunikacji marketingowej co do treści i formy przekazu oraz kodu identyfikującego markę.

O potencjale marki regionu decyduje również znak graficzny. Znak marki Małopolska (przyjęty uchwałą Zarządu Województwa Małopolskiego w 2015r.) powstał w odpowiedzi na potrzebę wykreowania mocnej i nowoczesnej marki Małopolska, opartej o potencjał innowacyjności, a jednocześnie mocno związanej z korzeniami i tradycjami regionu. W oparciu o znak graficzny województwo opracowało System Identyfikacji Wizualnej jako główne narzędzie do budowy marki Małopolska.



Nie bez znaczenia przy osiągnięciu sukcesu jest również zbudowanie sieci relacji partnerskich wokół marki Małopolska i wzmocnienia poczucia współuczestniczenia w jej rozwoju i współdecydowania o jej przyszłym kształcie.
Właśnie z tego powodu województwo opracowało System Koordynacji Marki Małopolska, który stanowi kodeks współpracy samorządu z podmiotami w procesie budowy marki.

Nie ma promocji bez strategii

Udana promocja regionu to promocja rzeczywistych, wyróżniających atutów, wiarygodna, oparta na wyrazistej i przekonującej symbolice, mocno zakorzeniona w celach rozwoju społeczno-gospodarczego regionu. A przy tym:

  • konsekwentna,
  • spójna,
  • dobrze adresowana,
  • konkurencyjna względem działań promocyjnych innych regionów

Czyli wykorzystująca świadomie wartości regionalne, kreująca atrakcyjną „osobowość” miejsca i jego mieszkańców, zmieniająca oblicze regionu – od zastanych wyobrażeń o nim, do aspiracyjnej, „markowej” tożsamości.